- Hjem
- Om Imerco
- Presse
- Pressemeddelelser 2024
- Imerco oplevede igen i 2023 stor vækst og øgede omsætningen med knap 100 mio. 2023 blev et år med nye rekorder.
Herlev 20. marts 2024
Imerco oplevede igen i 2023 stor vækst og øgede omsætningen med knap 100 mio. 2023 blev et år med nye rekorder.
Imerco, der er Danmarks største omnichannel butikskæde inden for køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør, offentliggør i dag årsresultat for regnskabsåret 2023.
- Omsætningen er øget med 100 kr. til 1,6 mia. kr. - hvilket er ny rekord.
- Imercos digitale omsætning steg til 31% af den samlede omsætning.
- Imerco blev i maj 2023 kåret til Danmarks Bedste Omnichannel.
- Antallet af medlemmer i Imercos kundeklub ImercoPlus er forøget til 1,7.
- Vækst i omsætning og forbedret avancemarginal hæver bruttoresultatet med 47 kr. til 723 mio. kr.
- Driftsindtjeningen (EBITDA) steg til 227 mio. kr. og primært driftsresultat (EBIT) voksede med 57 % til 55 mio. kr.
- De frie pengestrømme er realiseret med 171 kr., hvilket er en forbedring på 154 mio. kr. sammenlignet med 2022.
Danmarks bedste omnichannel virksomhed 2023
Imerco er den førende detailhandler i sin kategori, og kæden har gennem mange år investeret massivt i udviklingen af omnichannel.
Administrerende direktør Frederik Brønnum udtaler: "Uanset hvor og hvordan vores kunder foretrækker at handle, ønsker Imerco at levere den bedste kundeoplevelse. I 2023 vandt vi Dansk Erhvervs e-handelspris for Bedste Omnichannel Virksomhed foran andre stærke detailhandlere, hvilket vi anser som et bevis på, at vores investeringer og strategi er rigtig. En pris som hele kæden kan være meget stolte af, fordi den vidner om, at vi lykkes med at skabe den bedste og mest sammenhængende oplevelse for kunden."
Imerco er kommet langt med at skabe et unikt samspil mellem fysiske butikker og onlineforretningen, og andelen af digital omsætning udgør nu 31% af kædens samlede omsætning, hvoraf mere end halvdelen eksekveres gennem butikkerne. Resultaterne skabes gennem optimeret digital markedsføring, fortsat udvikling af Imercos digitale forretningsplatform, Danmarks største sortiment i kategorien, et fuldautomatiseret Autostore-lager, der sikrer hurtige leveringer til kunderne og ikke mindst et fintmasket butiksnet, hvor medarbejderne tager de nye løsninger helt ud til kunderne.
"Imerco kan som ingen anden i branchen byde kunderne velkomne med endnu bedre rådgivning, endnu bedre service, endnu flere produkter og endnu mere konkurrencedygtige priser. Vi investerede igen i 2023 mere end 31 mio. i omni udvikling, og vores løsninger designes, så vi kan servicere kunden så hurtigt og tæt på som muligt·", forklarer Administrerende direktør Frederik Brønnum
Imerco fortsætter med at udbygge sin position igennem digital markedsføring og sortimentsudvidelse
Den digitale udvikling har ligeledes været markant i 2023, både i markedsføring, salg og sortimentsudvidelse. I 2023 vækstede Imerco sit sortiment yderligere og har nu over 35.000 varer i sortiment, som alle kan købes online eller i butik.
"Hos os er der ikke noget, der hedder online only. De mest populære varer tages hjem til lager i Imercos butikker og på Imercos centrallager, mens resten leveres direkte fra leverandørens lager. Leveringshastighed, bredden i sortimentet og attraktive priser sikrer, at Imerco er førstevalget, når kunden skal vælge, hvor de vil handle. Vores fokus er på at gøre det nemt og sømløst for kunden at få deres varer, hvor de foretrækker at få dem", forklarer administrerende direktør Frederik Brønnum.
Desuden har Imerco øget investeringen i og optimering af den digitale markedsføring, der nu er den primære omsætningsdriver for kæden. Samtidig er betydningen af ImercoPlus (med 1,7 mio. medlemmer) som markedsførings- og loyalitetsklub øget via fortsat flere medlemmer, der køber mere hos Imerco.
Nye, konkrete bæredygtighedstiltag blev lanceret i 2023
I 2023 opnåede Imerco betydelige reduktioner i emissioner inden for både scope 1 og scope 2 og har kurs mod at opfylde reduktionsmålene for 2025. Imerco har indgået en aftale om opførelse af en solcellepark uden for Odense, der skal levere co2-neutral energi med start fra 2025, hvilket vil nedbringe kædens danske emissioner betydeligt.
"I 2023 lanceredes konceptet "Imerco Igen", som fremover vil fungere som paraplybegreb for forskellige tiltag, der skal udbygge Imercos position inden for cirkulære forretningsgange. Det første kundevendte initiativ har været et "Byt til nyt"-koncept, som har været en klar succes, men det er kun det første i rækken af flere koncepter. Imerco Igen bliver et vigtigt instrument til at nedbringe vores scope 3 emissioner frem mod 2030", udtaler Administrerende direktør Frederik Brønnum.
For yderligere at reducere scope 3 emissioner, indledtes i 2023 desuden et omfattende arbejde med at forbedre materialesammensætningen af private label og brand-produkter ved især at indføre mere genbrugsmetal i fremstillingen. Dette initiativ er baseret på detaljerede LCA-analyser, der udpeger denne indsats som en optimal måde til langvarigt at forbedre produkternes emissionsfaktor.
Forventninger til 2024
Administrerende direktør Frederik Brønnum udtaler: "2024 er startet, hvor 2023 sluttede med nye rekorder og markant vækst i både omsætning og indtjening, som vi forventer at øge i 2024. Vi forventer også et højt investeringsniveau i nye butikker, personale, markedsføring, butiksrenoveringer og fortsat digitalisering. Igen i 2024 forventer Imerco at styrke positionen i markedet via nye omni services til glæde for kunderne og altid med formålet at øge kundernes tilfredshed yderligere."
For yderligere information, kontakt:
- Administrerende direktør Frederik Brønnum, 43 20 10 00